Utrzymanie ruchu maszyn i urządzeń

UTRZYMANIE RUCHU MASZYN I URZĄDZEŃ – Wysoki udział kosztów utrzymania ruchu maszyn i urządzeń w kosztach zmiennych przedsiębiorstwa zmuszają do intensywnego poszukiwania możliwości ich kontrolowania i zmniejszenia.

system cmms, utrzymanie ruchu maszyn i urządzeń, niezawodoność RCM

Rośnie nie tylko znaczenie samego utrzymania urządzeń w sprawności eksploatacyjnej, ale rosną także, absolutnie i relatywnie, koszty utrzymania tej sprawności.

Analiza sposobów podejścia do utrzymania ruchu urządzeń i maszyn, dokonywana w perspektywie czasowej, pozwala na wyróżnienie okresów:

  • Okres reaktywnego utrzymania ruchu – remonty po pojawieniu się uszkodzenia, charakteryzuje ;się; doraźnym reagowaniem na wystąpienie uszkodzeń;
  • Okres prewencyjnego utrzymania ruchu – planowe i zapobiegawcze;
  • Okres prognostycznego ;utrzymania ruchu maszyn i urządzeń – inspekcje zapobiegawcze, samodzielne; przeglądy, monitorowanie stanu technicznego, udział Operatorów urządzeń i maszyn w utrzymaniu ruchu.

Sposób utrzymania ruchu określonych maszyn i urządzeń zależy od ich charakterystyki konstrukcyjnej i roli, jaką spełniają w procesie produkcyjnym. Urządzenia skomplikowane, kosztowne i pracujące w zautomatyzowanych liniach technologicznych powinny być utrzymywane bardzo starannie. Ich awaria powoduje, bowiem przestój całej linii. Strategię eksploatacyjną należy, więc dostosować do konkretnych urządzeń i maszyn oraz warunków ich eksploatacji. Utrzymanie ruchu jest połączone z wysiłkami przedsiębiorstwa produkcyjnego mającymi na celu wytworzenie produktu o wysokiej jakości, tak więc ;jakość środków produkcji (maszyn i urządzeń) decyduje w dużej mierze o jakości wyrobów gotowych, zależna jest, bowiem od jakości czynności utrzymania ruchu.

Utrzymanie ruchu zorientowane na niezawodność

Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku opublikowano koncepcę RCM, która stała się pod wieloma względami milowym krokiem na drodze doskonalenia metod utrzymania ruchu. RCM to procedura polegająca na określaniu niezbędnych działań utrzymania w sprawności eksploatacyjnej urządzenia lub maszyny z uwzględnieniem warunków użytkowania. Pod uwagę brane jest ich znaczenie dla
przebiegu procesu produkcyjnego i jakości wyrobu. Uwzględniana przy tym jest także kwestia warunków pracy, stanu technicznego oraz historia eksploatacji maszyny.
Kluczowe jest pojęcie uszkodzenia – AWARII. Rozróżnia się awarię funkcjonalną, która stanowi niemożność całego uszkodzenia albo jej zespołu lub
części do wykonywania funkcji czyli do spełniania określonych warunków bądź standardów działania oraz awarię potencjalną – przez co rozumie się fizycznie dające się zidentyfikować oznaki, że nastąpi awaria funkcjonalna. RCM w dużym stopniu wykorzystuje monitorowanie w celu przewidywania punktu potencjalnej awarii.

RCM jest wykorzystywane do stworzenia systemu utrzymania
ruchu maszyn i urządzeń od podstaw.

Samodzielne przeglądy techniczne

Samodzielne przeglądy techniczne to procedura opracowana na podstawie tych samych założeń, co TPM. Początkowo wszelkie obserwacje funkcjonowania urządzeń
i maszyn dokonywane są przez Operatorów w trakcie ich normalnych
zadań, aby następnie, po odbyciu szkolenia
wykonywać samodzielnie przeglądy i brać na siebie pełną odpowiedzialność
za konserwację, czyszczenie, regulacje
i drobne naprawy oraz dążyć stale do udoskonaleń.

Utrzymanie ruchu zorientowane na produktywność

TPM jest koncepcją dla okresu prognostycznego (proaktywnego) rozwoju idei utrzymania ruchu. Definiuje TPM, jako działanie realizowane przez każdego pracownika będącego członkiem niewielkiego zespołu w celu zapewnienia wzrostu produktywności urządzeń i maszyn. Koncepcja TPM obejmuje swoim zakresem utrzymanie ruchu w całym przedsiębiorstwie. Włączenie Operatorów w prace na rzecz utrzymania ruchu oraz przekazanie im
odpowiedzialności i uprawnień, pozwala lepiej wykorzystać posiadaną przez nich wiedzę na temat maszyn i urządzeń, które na co dzień obsługują.